Veneparkki
Permobil Skipper hanke perustuu ainutlaatuiseen yhteistyöhön apuvälinetekniikan ja veneteollisuuden kanssa. Kantava ajatus oli aikoinaan (1994) että samaa elektroniikkaa joka oli kehitetty sähköpyörätuolien ohjausta varten olisi myös mahdollista soveltaa vesisuihkulaitteen ohjaamiseen. Samalla kokeiltaisiin sama infrapunavalotekniikka joka oli kehitetty ympäristönhallintaa varten vammaisille veneen hydrauliikan kauko-ohjaukseen. Hanketta johti asiantuntijaryhmä 12:sta eri yrityksistä ja suojelijana toimi Merenkulkuhallitus pääjohtaja professori Jan-Erik Jansson ja hänen puolisonsa Brita.
Asiantuntemuksella, materiaalilla tai rahalla hankkeeseen osallistuivat Permobil, Volvo Penta Norden, Rexroth, Neste, Effjohn Pohjola, Linak Skandinavian, Ramline, Jorvas Partners, Rymaco, MXA-Consulting, Eriksson, GEWA, Finnyards, Hartwall, Wärtsilä Diesel, AGA, Vaisala , Noisetek, Expomark ja Wobbleri. Permobil Skipper esitettiin valmistettuaan lukuisissa tilaisuuksissa m.m. vene- ja apuvälinemessuilla Suomessa ja Ruotsissa.
Permobil Skipper suunnitteli MXA-Consulting v. 1993. Runko on hitsattu tiheillä laipioilla 6 mm alumiinista. Ins. Marcus Donner suunnitteli ja toteutti elektroniikan. Kauko-ohjattava hydrauliikka ohjasi aluksi visiiri, nivelletty luiska, takaportit sekä ulkoneva perätaso ja hissi. Myöhemmin hydraulinen luiska ja perätaso hisseineen poistettiin painon vähentämiseksi. Myös laipioiden välillä toimiva sinänsä nerokas painolastijärjestelmä poistettiin ja korvattiin trimmeillä. Hanke oli myös edelläkävijä monella muulla tavalla. Moottoritilaan asennettiin typellä toimiva sammutusjärjestelmä, akkuja lataamaan aurinkopaneelejä sekä puunkuljetuksessa käytetyt ensimmäiset elektroniset paikannuslaitteet. Voimalähteenä toimii Volvo V8 250 hevosvoimainen bensiinimoottori ja propulsiolaitteena 260 mm Alamarin Jet.
Hiisi on suunniteltu ja rakennettu yksityiseen käyttöön Haminassa (Ins. Toivo Niskanen, Vironlahti 1976). Vene on 6 m pitkä ja 2,3 m leveä ja on varustettu 60 hevosvoiman Yamaha perämoottorilla. Katamaraanityyppisellä pohjalla ja tasaisella turkilla vene on poikkeuksellisen tilava ja vakaa. Turkista nousee luiska keula-porttia edeltävälle tasanteelle. Koko konsepti toimii käytännöllisesti ja kätevästi, ja vene on kuiva ja erittäin merikelvollinen kunhan vaivautuu kiinnittämään suojapeite etukannella kunnolla.
Hiisi on ollut yhdistyksen käytössä vuodesta 2005. Veneen sijoituspaikka on Simsalö (Joa Strand).
Strada 460 on suunniteltu ja rakennettu lasikuidusta (Gunder Strand, Simsalö 1995). Tämä faneerisen prototyypin pohjalta joka on aktiivisessa käytössä vielä tänäkin päivänä. Vene on alusta saakka suunniteltu siten että se on helppo kiinnittämään, tankkaamaan ja ohjaamaan manuaalisesta pyörätuolista. Sähköpyörätuoli on liian raskas veneelle. Mallista on valmistettu kymmenkunta venettä. Näistä kolme on yhdistyksen jäsenten käytössä. Moottoritehot vaihtelevat 20: stä 40: een hevosvoimaan.